Aanpak
Er wordt systematisch gekeken naar het vraagstuk. Eerst maken we het probleem duidelijk door vragen te stellen zoals Waar schuurt het en waarom? Wie hebben hier last van? En wat vinden ze hiervan? Vervolgens kijken we samen met de stakeholders naar mogelijke oplossingen en gaan we deze hands-on testen. Wat werkt wel? Wat werkt niet? Waarom is dit zo? Op basis van de opgehaalde feedback gaan we verder ontwikkelen tot er een passende oplossing is gevonden. Dit doet studio wiene brouwer door verschillende social design tools en methodieken.
Co-creatie
Co-creatie is een manier van samenwerken tussen doelgroep en professional. Er wordt gewerkt vanuit een perspectief waarin de doelgroep ook expert is, zij zijn ten slotte dé ervaringsdeskundigen binnen jouw project. Door doelgroepen te betrekken in het project en het proces creëren we draagvlak en eigenaarschap, de deelnemers voelen zich gehoord en het resultaat is iets waar ze zich in kunnen vinden.
- Samenwerken
- Eigenaarschap
- Draagvlak
- Gelijkwaardig
Fysieke installaties
Een fysieke installatie zorgt ervoor dat het vraagstuk tastbaar wordt. Je bevraagt de vorm van de oplossing in de context van het vraagstuk, de doelgroep kan interacteren met het vraagstuk en deze van feedback voorzien. Ook kan een fysieke installatie een gedragsverandering teweegbrengen bij de doelgroep door bijvoorbeeld het vermogen of de mogelijkheid voor een bepaald gedrag te faciliteren of weg te nemen.
- Vorm
- Participatie
- Tastbaar
- Gedrag
Ontwerpend onderzoek
Leren door te maken. De bedachte oplossingsrichtingen worden direct in de context getest, hierdoor wordt er meteen relevante feedback opgehaald. Zo komen we er precies achter wat wel en wat niet werkt en waarom dit zo is. Op die manier kunnen we snel in de juiste richting verder werken.
- Hands-on
- Open aanpak
- Activatie
- Doelgericht
Kwalitatief onderzoek
Met kwalitatief onderzoek komen we achter de beweegredenen, motivaties en emoties van de doelgroep. Er ontstaat meer empathie doordat we in gesprek gaan met de doelgroep, wat vinden ze en waarom vinden ze dat? We leren onze doelgroep en hun problemen kennen en kunnen deze beter in de context van het project plaatsen.
- Open blik
- Context
- Empatisch
- Diepgang